Coordonator: Prof. Gabriela Ivan
Argument:
De mii de ani, muzica a ocupat şi ocupă un loc tot mai important în viaţa omului, fiind un important mijloc de cultivare spirituală. Rolul muzicii s-a modificat de-a lungul timpului, de la simpla însoţire a ritualurilor primitive, până la folosirea sa ca terapie în zilele noastre. Este important să cunoaştem funcţiile muzicii, aşa cum au fost ele analizate de către specialişti din mai multe domenii (educaţie, medicină, filosofie, matematică, literatură etc.) şi sintetizate de către Vasile Vasile în Metodica educatiei muzicale, publicată la Editura Muzicală, în anul 2004:
- Efectele anatomo-fiziologice ale muzicii – Medicina si fiziologia au demonstrat faptul ca muzica are efecte benefice asupra organismului uman. Contribuie la reglarea circulatiei sanguine, a tensiunii arteriale, a metabolismului, la o buna respiratie etc. Au fost mentionate cazuri de vinderari prin muzica a unor tulburari de limbaj, depasirea unor inhibitii verbale si a unor blocaje psihice.
- Functia hedonica – Este cea mai usor de depistat si din pacate, pentru foarte multi indivizi ramane singura functie activa. Se limiteaza la senzatiile de placere, de delectare primara, determinate de o anumita categorie de muzica, in general muzica de proasta calitate. Astfel, proiectul meu îşi propune să redirecţioneze activitatile educative spre depasirea fazelor de placeri primare determinate de muzica de consum cu slabe sau inexistente virtuti artistice, spre a ajunge la receptarea adevaratelor valori ale muzicii.
- Functia psihologica – Cercetatorii care se ocupa de aceasta functie, pornesc de la nevoia de muzica a sufletului uman si de la implicatiile ei in viata afectiva, emotionasa si volitionala. Se subliniaza faptul ca absenta muzicii dauneaza vietii psihice.
- Funcţia terapeutică – Meloterapia-musicoterapia isi are radacinile in practicile magice, nu este o descoperire recenta. Meloterapia si-a sporit atributiile la conditiile vietii moderne, care a adus multe cuceriri dar si stresurile ei. Majoritatea autorilor atrag atentia ca terapia muzicala este in buna parte dependenta de educatia muzicala si pledeaza pentru o educatie muzicala complexa.
- Functia religioasa – Este reliefata de cele mai vechi documente. Dupa afirmatia compozitorului Ştefan Niculescu: „sacrul este tinta suprema a muzicii, care tinde spre sacru chiar si cand e profana sau cand isi uita destinul de a-l sluji” (Vasile Vasile).
- Functia cognitiva, gnoseologica – Muzica, literatura muzicala romaneasca si universala are o bogata incarcatura de cunoastere, reflecta trairi sufletesti care nu pot fi exprimate in alte limbaje. „Ceea ce nu poate fi exprimat prin cuvinte se exprima prin muzica”(Beaumarchais).
- Functia comunicativa – Prin muzica oamenii comunica intre ei, transmitandu-si elemente de cunoastere, idealuri, conceptii general umane. Muzica alaturi de celelalte arte contribuie la unirea dintre oameni, la comunicarea lor spirituala. Functia de comunicare a muzicii este strans legata de cea culturala si sociala, presupune transmiterea de idei, sentimente, idealuri. De aici deriva importanta selectarii valorilor autentice cu o mare expresivitate si forta de generalizare si dezvoltarea componentei receptive a elevilor, care sa asigure acestora intelegerea si apropierea valorilor perene ale spiritualitatii.
- Functia cultural-axiologică – Vizeaza faptul ca marile lucrari ale muzicii sunt valori culturale reprezentative ale omenirii , elemente fundamentale de cunoastere si creatie puse in slujba marilor idealuri umane: Binele, Adevarul, Frumosul etc. Aceste idealuri sunt strans legate de rosturile educatiei. scoala, factorii educativi trebuie sa lupte cu subcultura, sa bareze calea kitschului. Trebuie sa asigure cunoasterea reprezentantilor celor mai diferite moduri de exprimare umana. Necunoasterea acestora reprezinta un grav deserviciu adus cunoasterii umane si dezvoltarii armonioase a personalitatii tinerilor. Studierea creatiei populare sau a celei culte nu se poate realiza in conditii corespunzatoare fara cunoasterea celei religioase. Creatia populara si cea religioasa se afla de multe secole in forme sincretice si intersectari benefice. „Elevii trebuie pregatiti in scoala si pentru a deveni oaspetii salii de concert, a salii de opera dar si ai bisericilor pastratoare a valorilor traditionale…”(Vasile Vasile,Op. Cit. P.16). Cunoasterea gandirii unor personalitati ale culturii noastre: Eminescu, Eliade, Cioran, Nae Ionescu etc ne releva marea contributie a muzicii in formarea lor.
- Functia euristica – Activitatile de interpretare si de receptare a muzicii sunt dominate de spiritul de creativitate si reprezinta un larg camp de manifestare ale acestei trasaturi specific umane. Punctul de rezistenta al functiei euristice consta in caracterul inventiv, de descoperire a unor elemente noi pe baza celor cunoscute.
- Functia estetica – Este atribuita artei in general si muzicii in special, cultivand frumosul, echilibrul, armonia si perfectiunea. Se conjuga cu nivelul formativ si aplicativ al educatiei in general, conducand la un ideal estetic. Muzica are implicatii in viata morala, religioasa, civica, patriotica si sociala. Emotiile estetice au un rol deosebit in viata omului. Copilul trebuie deprins de mic cu acele emotii estetice care ii vor spori trairile superioare, ii vor slefui sensibilitatea. Spiru Haret, ministru al invatamantului, este cel care a sprijinit si incurajat in invatamantul romanesc o orientare artistica impregnata de idei estetice: deschiderea spre valori reale provenind din folclorul muzical romanesc. El sustinea ca invatamantul trebuie sa aiba grija nu numai de cultivarea gandirii, ci si de cultivarea inimii, a sentimentelor si de formarea caracterului”.(Vasile Vasile).
- Functia educativă – Este cea care domina celelalte functii; fiecare are ca finalitate de baza influentarea publicului, cultivarea sentimentelor morale, religioase, patriotice, civice; au efecte multiple asupra vietii spirituale. Pedagogii sunt cu totii de acord cu faptul ca cei mai buni dintre elevi provin din randul acelora care indragesc muzica. Aceasta ii ajuta sa-si cultive sensibilitatea, creativitatea, perseverenta, simtul estetic, autocunoasterea si responsabilitatea pentru ceea ce fac. E adevarat, virtutile stiintelor si ale artei muzicale sunt numai virtuale. Ele devin forte modelatoare ale fiintei umane doar daca sunt exersate.
- Functia socială – Muzica si-a demonstrat in timp, forta de socializare si de modelare a trasaturilor de caracter ale practicantilor si auditorilor. Înfiintarea institutiilor muzicale a demonstrat o faza superioara in promovarea artei cu implicatii serioase in integrarea sociala. Dintre toate disciplinele scolare, muzica are cele mai puternice legaturi cu viata sociala, furnizeaza acesteia elemente pentru manifestarile cultural-artistice.
- Functia catharctică– Urmareste contributia muzicii in purificarea sufletului uman, in descatusarea de pasiunile primitive si de emotiile negative, contribuind la innobilarea sufleteasca.
- Functia intelectuală – Muzica este rezultatul unor activitati intelectuale de mare rafinament si de mare complexitate. Opereaza cu valori artistice autentice si care fac parte din bunurile spirituale ale umanitatii. Se bazeaza pe anumite cunostinte si deprinderi intelectuale, avand ca finalitate apropierea elevilor de marile lucrari ale artei muzicale, aspectele ei culturale.
Toate aceste funcţii ale muzicii, vin să susţină demersul meu de a face ansamblu coral cu elevii claselor I-IV. Fac acest lucru de 11 ani, iar satisfacţiile şi împlinirile copiilor sunt evidente prin faptul că ei continuă să vină să cânte şi după ce trec în ciclul gimnazial. Orele de cor sunt relaxante după o zi de cursuri, sunt prilej de revedere a prietenilor vechi, sunt o rampă de lansare şi de orientare profesionala chiar a copiilor talentaţi. Spectacolele şi concursurile la care participăm în fiecare an ne confirmă evoluţia pozitivă a copiilor în cadrul ansamblului coral de fiecare dată. Suntem déjà cunoscuţi, atât în Săcele, cât şi în Braşov, de aceea primim mereu invitaţii de participare de la Primăria Municipiului Săcele, Cercul Militar Brasov, alte instituţii publice, festivaluri, evenimente şcolare etc.
Părinţii copiilor ne susţin activitatea, atât moral, cât şi financiar uneori, deoarece suportă costurile transportului copiilor la spectacole sau concursuri, se îngrijesc personal de ţinuta scenică a copiilor şi, uneori, ne ajută cu negative pentru piesele pe care le interpretăm. De-a lungul anilor, am avut părinţi care au cântat alături de copii la repetiţii şi pe scenă.
Activitatea ansamblului coral Prietenii Cântăreţi este popularizată de câţiva ani prin intermediul blog-ului personal http://gabriela-copiiimeidragi.blogspot.com/, a paginii de facebook dedicată acestui cor de copii https://www.facebook.com/pages/SINGIGNG-FRIENDS-choir/116546298360241?ref=bookmarks , a grupului pentru membrii corului şi părinţii acestuia şi a site-urilor www.youtube.com şi http://www.trilulilu.ro . De asemenea, participarea la diverse acţiuni a fost consemnată în presa braşoveană. Portalul eTwinning a fost o reală provocare prin proiectul Eurovision Schools Festival la care am participat şi noi.
Grup ţintă: elevii claselor primare din cadrul Liceului “George Moroianu” Săcele, cu continuitate pentru elevii ciclului gimnazial care doresc să activeze în continuare în cadrul corului
Resurse de timp: începînd cu anul şcolar 2003 – 2004, activitatea ansamblului coral de copii Prietenii Cântăreţi s-a desfăşurat fără întrerupere, în fiecare an şcolar, în afara programului de şcoală al elevilor, cu repetiţii regulate de cel puţin două ori pe în timpul săptămânii şi o repetiţie sâmbăta. La începutul anului şcolar 2009 – 2010, Fundaţia pentru Asistenţă Socială şi Tineret din Săcele, ne-a oferit un spaţiu pentru repetiţii în cadrul Centrului Ziurel, astfel că cea de a treia repetiţie s-a desfăşurat în condiţii tehnice excelente tot într-o zi lucrătoare a săptămânii.
Din anul şcolar 2012 – 2013, colaborarea noastră cu FAST şi Centrul de Zi pentru Copii “Împreună”
Resurse umane: coordonatorul de proiect, grupul de chitarişti Ziurel
Resurse materiale: laptop, CD-uri cu cântece şi negative, imprimantă, staţie audio, sală de clasă pentru repetiţii, costume, donaţii
Modalităţi de realizare:
- Exerciţii de respiraţie
- Exerciţii ritmice, imitaţii şi improvozaţii ritmice
- Exerciţii de dicţie
- Exerciţii de cultură vocală
- Exerciţii de dezvoltare a expresivităţii
- Memorizări de versuri ale cântecelor
- Disciţii despre preferinţele muzicale, cu argumentări şi exemplificări
- Interpretarea de cântece de diferite facturi (laică, religioasă, populară etc.)
- Cântare vocală individuală şi în grup la unison, cu ison şi în canon
- Participare la manifestări muzicale, serbări şcolare şi spectacole
- Vizionări de spectacole muzicale sau emisiuni TV, documentare, CD-uri, DVD-uri
Scopuri:
- Depistarea copiilor cu aptitudini muzicale
- Stimularea şi dezvoltarea aptitudinilor copiilor prin activităţi muzicale specifice ansamblului coral
- Utilizarea resurselor aptitudinale ale copiilor pentru îmbunătăţirea imaginii şi stimei de sine, cu implicaţii în îmbunătăţirea performanţei şcolare
- Dezvoltarea capacităţii de interpretare vocală individuala si integrarea vocală în ansamblul coral
- Respectarea regulilor specific de cânt: respiraţie, emisie, dicţie
- Dezvoltarea si utilizarea cunostintelor despre elementele de limbaj muzical in interpretarea si in audierea muzicii
- Sporirea atenţiei familiei faţă de nevoile şi aşteptările copiilor
- Dobândirea de cunoştinţe noi într-un mod cât mai plăcut şi creative
- Dezvoltarea spiritului de colaborare între membrii ansamblului coral
- Cultivarea sentimentelor exprimate prin muzică
- Dezvoltarea gustului estetic pentru muzica de valoare de diverse genuri (laică, religioasă, populară etc.)
- Participarea la manifestări muzicale, serbări şcolare, concursuri şi spectacole
- Aprecierea critică a muzicii interpretate sau audiate
Obiective:
- să cânte după auz, individual sau în grup, cântece simple, la unison, cu respiraţie, emisie şi dicţie corectă, dezvoltandu-si ambitusul muzical, flexibilitatea si omogenitatea vocala
- să interpreteze cântece cu elemente armonico-polifonice (cu ison, in canon)
- să-si dezvolte auzul muzical melodic si sa-si formeze auzul armonic
- să cânte nuantat, expresiv, exteriorizandu-si trairile emotionale prin mimică, gestică, miscare
- să cânte cu acompaniament ritmic, folosindu-si propriul corp ca instrument de percutie sau jucarii muzicale confectionate de copii, si cu acompaniament armonic (instrumental sau cu negativ inregistrat pe suport electronic)
- să interpreteze piese de factură diferită (laică, religioasă, populară etc.), a capella sau cu acompaniament
- să interpreteze cantecele in tempo-urile si nuantele potrivite
- să cunoasca şi să aprecieze tezaurul muzicii romanesti si universal
- să-si analizeze si sa exprime starile sufletesti declansate de muzica
- să-si manifeste preferintele muzicale sustinandu-le prin argumente
- să colaboreze cu ceilalţi corişti în cadrul repetiţiilor, spectacolelor şi concursurilor
- să înţeleagă importanţa muzicii de calitate în viaţa lor şi rolul acesteia în dezvoltarea lor intelectuală
Programul activităţilor: ©
Repetiţiile se vor desfăşura de minim două ori pe săptămână, în afara programului şcolar. Orele se vor stabili de comun acord cu elevii şi părinţii acestora. Copiilor li se vor distribui tricourile inscripţionate cu numele grupului.
- Selecţia elevilor (septembrie – octombrie)
- Prezentarea pieselor ce se doresc a fi studiate şi selectarea celor care vor fi învăţate pentru diverse ocazii:
- Ziua Naţională a României
- Colinde pentru Craciun
- Piese folclorice
- Cântece pentru copii
- Spectacol în cadrul liceului cu ocazia Zilei Naţionale a Romaniei
- Concert de colinde la Cercul Militar Braşov (decembrie 2011)
- Spectacol cu cântece pe versuri de Mihai Eminescu (ianuarie 2012)
- Spectacol de primăvară (martie 2012)
- Pentru mama mea! (martie 2012)
- Concert de Paşte la Cercul Militar Braşov (aprilie 2012)
- Participarea la concursul Comoara Etno cu repertoriu folcloric
- Spectacol în cadrul Zilelor Liceului George Moroianu
Mediatizarea proiectului:
- În şcoală, prin participarea la acţiunile iniţiate de liceu
- Pe site-ul liceului
- În revista liceului
- Articole în presă referitoare la acest proiect
- Blog-ul clasei http://gabriela-copiiimeidragi.blogspot.com/
- Pagina de facebook, grupul de pe facebook
- Site-urile youtube.com şi trilulilu.ro
- Participarea la spectacole şi concursuri
- Prin intermediul părinţilor antrenaţi în derularea proiectului
Evaluarea impactului:
- Chestionare aplicate participanţilor la proiect şi colaboratorilor
- Realizarea unei prezentări Power Point cu activităţile desfăşurate
- Voturi şi comentarii pe blog-ul clasei http://gabriela-copiiimeidragi.blogspot.com/
- Like-uri pe pagina de facebook
- Număr de spectatori
Bibliografie:
- Vasile Vasile: Metodica educatiei muzicale, Editura Muzicală, Bucureşti, 2004.
- http://www.youtube.com/user/lectiadechitara
- parinti-copii.info/Raftul_cu_cd.htm
- Diverse cântece din repertoriul corurilor de copii: Bim Bam, Andantino, Minisong, Do Re Mi etc.
- G. Breazul , N. Saxu: Carte de cantece pentru copii, Editura Muzicală, Bucureşti, 1985.
Menţiuni pentru buna desfăşurare a activităţilor din cadrul proiectului:
- Programul activităţilor va fi stabilit în comun cu beneficiarii proiectului, respectiv elevii membrii ai corului si familiile acestora.
- Programul poate suferi modificări pe parcursul anului dacă este în interesul unei mai bune funcţionări.
- Fiecare participant poate să vină cu completări sau modificări cu condiţia să anunţe la timp.
- În organizarea şi desfăşurarea activităţilor va fi acceptată prezenţa cadrelor didactice din liceu care doresc să participe sau să se implice, precum şi a elevilor din alte clase, elevi în cadrul liceului nostru.
- La sfârşitul fiecărui an se va face evaluarea activităţilor.
Director,
Prof. Gheorghe Munteanu
© Activităţile enumerate mai sus se vor schimba şi diversifica în funcţie de festivalurile, concursurile sau spectacolele care vor apărea pe parcursul anului şcolar.
Lucuri ziditoate si folositoare am gasit aici. Va urez multa sanatate in ceea
ce faceti.