Ca rezultat al proiectului ERASMUS+, pe care și Liceul Teoretic ”George Moroianu” îl derulează timp de doi ani (2015-2017), s-a creat o rețea de colaborare între școli și instituții care activează în domeniul educației din lumea întreagă. Școala a devenit astfel cunoscută în plan european, elevii ei fiind invitați să participe la mai multe proiecte de colaborare. Unul dintre acestea, poate cel mai amplu, este EUMIND THEATRE.
Inițiat în 2007 sub forma unor vizite de studiu în domeniul educației, EUMIND a devenit o amplă rețea de schimburi educaționale și culturale între țări din Europa (Finlanda, Olanda, Danemarca, Germania), Reunion și India. La proiectele online au luat parte aproximativ 10000 de elevi din 2008 până în 2016, iar mobilitățile propriu-zise (schimburi de elevi) vor sărbători anul acesta elevul cu numărul 2000. Tot în 2016, iată că a devenit și România membru, prin elevii Liceului ”George Moroianu” care au fost invitați să participe.
Proiectul urmărește stabilirea unei comunicări interculturale (în limba engleză) care să contribuie la o mai profundă cunoaștere reciprocă, la creșterea respectului pentru valorile culturale ale diferitelor popoare, la înțelegerea fenomenului sărăciei globale, la asumarea unor responsabilități sociale și a grijii față de semeni și față de mediu, în vederea unei dezvoltări durabile.
EUMIND desfășoară numeroase proiecte, elevii Liceului Teoretic ”George Moroianu” din Săcele au fost invitați să participe la EUMIND THEATRE online, la care lucrează împreună elevi din India și Olanda.
Proiectul se află în cel de al patrulea an de desfășurare, cu șase școli participante. Școlile lucrează în perechi, deci proiectul este bilateral ca mod de desfășurare. Liceul Moroianu are ca partener ”Jamnabai Narsee International School” din Mumbai (http://www.jnis.ac.in/).
Activitățile se desfășoară din septembrie până în decembrie, iar obiectivul este ca în final elevii să creeze și să joace o piesă de teatru care să reflecte credințele și valorile comune, împărtășite de cele două popoare. Elevii vor descoperi, pas cu pas, trecând printr-o serie de etape, prin cercetări ale propriei culturi și literaturi, prin schimbul de idei cu partenerii, că, deși oamenii sunt diferiți, adesea ei împărtășesc aceleași valori.
Fiind un proiect online, activitatea este vizibilă pe o platformă http://eumindtheatre4.weebly.com/.
Liceenii participanți, în jur de 20 din fiecare școală, formează 5 echipe, având fiecare o temă și o pagină proprie pe platforma Weebly:
- Working together / stronger together (împreună suntem mai puternici)
2. Mutual kindness / helping each other (ajutându-ne unii pe alții)
3. The power/importance of friendship (importanța prieteniei)
4. Over confidence / pride (despre mândrie)
5. Strengths and weaknesses / everybody is different (fiecare este diferit)
În etapa I a proiectului, echipele fac o prezentare a membrilor, menționând prenumele, vârsta, pasiuni, materii preferate la școală, planuri de viitor etc. Fiecare echipă a căutat o variantă de prezentare cât mai atractivă – filme scurte, muzică, imagini, fotografii, texte scrise etc. Tot acum se stabilește un plan de acțiune și roluri în cadrul echipei: liderul, cel care scrie articolele, editorul, responsabilul cu imaginea, cu comunicarea etc.
Pentru că etapa I s-a încheiat, toate prezentările se pot deja vedea pe platformă, la adresa indicată, surprinzătoare pentru că descoperă aspecte nebănuite, admirabile, ale personalității acestor tineri, deosebita lor creativitate, sensibilitate, deschidere către lumea de azi și mai ales de mâine.
Elevii participanți sunt:
Echipa 1: Mara Niță, Adelina Matache, Naomi Chiorean, Roxana Barbu – X A
Echipa 2: Andreea Mihăescu, Cristina Molnar, Brigite Savu, Marian Zorilă – IX B
Echipa 3: Tiffany Alexandra Pință, Elisabeta Tiron, Mihaela Ștefănoaia, Cristian Grancea – IX A
Echipa 4: Dragoș Dragomir, Karina Dragomir, Andreea Conț, Dan Benedek, Mihai Nechifor-XII B
Echipa 5: Andreea Buta, Iulia Lupșa XI A, Răzvan Căpățână, Iasmina Sîrbu – IX A
În etapa a doua, participanții vor întreprinde niște cercetări în universul fabulelor lui Esop, apoi în literatura și cultura propriei țări, pentru ca în final să tragă niște concluzii pe baza cărora să scrie propria povestire.
Etapa se va finaliza cu scrierea unui articol de 300 de cuvinte, cu un titlu atractiv, paragrafe marcate cu ilustrații interesante și un conținut care să includă o scurtă prezentare a fabulelor de Esop pe care le-au citit (ales), observații despre ce au în comun, legătura cu tema grupului, o caracterizare a personajelor, tema sau/și morala. În continuare vor preciza ce fabule/legende/mituri din folclorul/literatura țării lor au ales, un rezumat al lor, importanța culturală (ca ethos), sublinierea acelor elemente din cultura țării lor care se pot recunoaște în ele, legătura cu tema gupului.
Folosindu-se de cercetările întreprinse, elevii vor scrie apoi propria lor povestire, care va fi postată pe platforma proiectului.
În etapa a III-a, școlile partenere vor face schimb de povestiri, fiecare echipă va dramatiza textul primit de la partener, îl vor transpune, deci, într-un scenariu și îl vor juca. Înregistrarea piesei va fi postată, de asemenea, pe site.
In final, prin intermediul unor videoconferințe, se vor evalua performanțele fiecărei echipe, se va discuta despre modul în care au fost transpuse scenic textele, valorile comune/diferite, experiențele fiecăruia pe parcursul activităților.
Trebuie spus că proiectul este mult mai complex decât se așteptau participanții, implică multă muncă, dar mai ales colaborare în cadrul echipei. S-a observat însă, chiar din etapa I, că astfel de ”provocări” descoperă resurse și calități valoroase ale elevilor, surprinzătoare chiar pentru ei înșiși.
Prof. Coordonatori,
Elena Bucurenciu, Cezarina Bâlbâe și Tatiana Benga
Comenteaza