prof. înv. primar Gabriela Ivan
“Muzica înseamnă bucurie, de aceea ne place să cântăm” – Daria, 6 ani.
„Când cânt, mi se pare că toată lumea vrea să cânte cu mine” – Lavinia, 6 ani, sindrom Asperger
„Când ascultă muzică, oamenii sunt mai buni şi se poartă mai frumos unii cu alţii” – Simon, 7 ani
Parteneri
- Demet Gökdemir Ülgünalp – Karabağlar Kazım Karabekir Ortaokulu, Karabağlar / İzmir TURCIA
- Gabriela Ileana Crișan – Școala Gimnazială ”Avram Iancu” Turda, România
- Jolanta Krzak – Szkoła Podstawowa, Dworszowice Pakoszowe POLONIA
- Pinar Altuncu – Kozayağı İlkokulu, Akyurt TURCIA
- Rodica-Gavriș Pascu – Scoala „Nicolae Titulescu”, Cluj-Napoca ROMÂNIA
Legături către rezultate proiect
http://etwinlivesoundmania.weebly.com/
https://www.facebook.com/ivan.gabriela.14/videos/vb.694752496/10153213300907497/?type=3&theater
https://www.youtube.com/watch?v=6LlPd8XX8n4
https://www.facebook.com/ivan.gabriela.14/videos/vb.694752496/10153376853287497/?type=3&theater
https://www.facebook.com/ivan.gabriela.14/videos/vb.694752496/10153213241987497/?type=3&theater
http://www.georgemoroianu.ro/inca-un-premiu-i-obtinut-de-corul-de-copii-prietenii-cantareti/
https://www.youtube.com/watch?v=3rnZN0TdFOs
https://www.facebook.com/ivan.gabriela.14/videos/vb.694752496/10153281559247497/?type=3&theater
https://www.youtube.com/watch?v=UJvnAvQkm4I
Inovaţie şi creativitate pedagogic
Proiectul a fost o provocare pentru mine, deoarece elevii mei erau cei mai mici dintre parteneri, erau în clasa pregătitoare, iar cele 6 luni ale proiectului erau o perioadă lungă şi totul mi se părea foarte greu de lucrat cu ei, mai ales după ce m-am consultat cu partenerii în privinţa activităţilor de proiect. Copiilor însă li s-a părut ceva extraordinar să se implice într-un proiect având ca temă principală muzica şi implicând parteneri din România, Turcia şi Polonia. Au venit cu idei pentru activităţi şi s-au organizat pe grupe de lucru în funcţie de ce ştiau ei să facă mai bine: să cânte corect, să danseze, să coloreze, să confecţioneze manual diverse obiecte etc. Am reusit să implicăm activ în activităţile proiectului eleva cu sindrom Asperger, eleva cu hemangiom cerebral şi cei doi elevi cu cerinţe educative speciale. Cele mai multe activităţi au fost realizate prin munca în echipe: desenarea, colorarea instrumentelor muzicale; dansuri; logo-ul proiectului; scrierea anumitor cuvinte din domeniul muzicii cu litere de tipar etc. Alte activităţi le-am realizat frontal, prin contribuţia tuturor elevilor: cântarea vocală, invitatul special, imnul proiectului, poll-uri etc. Un fapt interesant este că şi părinţii s-au implicat în mod indirect în proiect, discutând cu copiii acasă despre activităţi, încurajându-i şi susţinându-i permanent. De la dumnealor am primit feed-back pozitiv şi, uneori, idei de îmbunătăţire a activităţilor. Munca şi cooperarea împreună cu copii din alte ţări europene s-a dovedit a fi o strategie motivaţională excelentă pentru elevi. Întâlnirea virtuală dintre copii prin intermediul Skype a fost una dintre cele mai apreciate activităţi din cadrul proiectului. Elevii au constatat că ceilalţi parteneri vorbesc limbi diferite de a lor şi au devenit mult mai interesaţi şi motivaţi în învăţarea limbii engleze. De asemenea, au învăţat să facă rime (au fost necesare pentru imnul proiectului, însă acum folosim această tehnică şi la orele de comunicare în limba română, dar şi la anumite jocuri), să realizeze un poll. Două eleve au început să ia lecţii de chitară datorită acestui proiect, iar 7 elevi s-au înscris la activitatea de cor pe care eu o coordonez la nivelul unităţii de învăţământ.
Integrare în curriculum
Realizarea activităţilor proiectului s-a făcut în manieră integrată, conform metodologiei în vigoare pentru clasele primare, cuprinzând teme diverse din sfera muzicii (Muzică şi mişcare) corelate cu cele de Comunicare în limba română, Arte vizuale şi abilităţi practice. Deoarece tema principală a proiectului a fost muzica, proiectul a urmărit dezvoltarea de competenţe artistice prin interpretare vocală şi mişcări de dans, prin desene, crearea de obiecte specific, dezvoltarea competenţelor în limbile română şi engleză, versurile imnului, logo-ul proiectului, dezvoltarea de competenţe antreprenoriale prin organizarea şi realizarea minishow-rilor demonstrative. Proiectul a fost integrat în curriculumul clasei pregătitoare la disciplina Muzică şi Mişcare prin activităţile de interpretare de cântece, cu mimarea unor instrumente/jucării muzicale, cu executarea unor mişcări, cu asocierea acompaniamentului pe ritm, ce ilustrează competenţele specifice 1.3, 2.1, 2.2, 2.3; folclor şi muzică populară 3.2; confecţionare de jucării muzicale simple şi acompanierea cântecelor cu acestea 3.2, 3.3; audiţii muzicale 3.1. De asemenea, au fost dezvoltate integrat şi alte competenţe prin realizarea de poster şi logo (Arte Vizuale şi Abilităţi Practice 1.3, 2.6), exprimarea ideilor şi trăirilor personale prin aplicaţii simple (AVAP 2.2), participarea la activităţi integrate adaptate în care se asociază elemente de exprimare vizuală, muzicală, verbal, kinestezică (AVAP 2.6), receptarea şi exprimarea de mesaje orale în contexte specifice tematicii proiectului (Comunicare în limba română 1.4, 2.4), scrierea şi recunoaşterea unor cuvinte/mesaje/ scurte sau imagini în legătură cu tematica proiectului (CLR 3.1, 4.1, 4.2). Activităţile desfăşurate în cadrul acestui proiect au contribuit la identificarea unor abilităţi, precum şi a predispoziţiilor native/talentelor copiilor în diverse domenii: muzică dans, desen, relaţionare cu ceilalţi (cântat vocal, desenat, decupat, povestire, curaj etc.), prin aceasta realizând o creştere a stimei de sine în rândul copiilor, precum şi o îmbunătăţire a relaţionării cu ceilalţi (Dezvoltare personală 3.3)
Comunicare şi schimburi între şcolile partenere
La baza rezultatelor obţinute în cadrul acestui proiect a stat comunicarea permanentă dintre parteneri. Astfel, de câte ori au întâmpinat vreo dificultate, au avut o idée nouă sau au făcut un anunţ, toţi partenerii au utilizat fereastra de chat comună creată via Facebook, aceasta dovedindu-se a fi cel mai rapid mijloc de comunicare între noi în timp real. Tot pentru o comunicare eficientă s-a utilizat şi serviciul email din Twinspace sau eTwinning Desktop. De asemenea, a fost foarte utilă pentru comunicare şi fereastra de chat a fişierului Google Drive în care s-au planificat activităţile proiectului. Pentru că şi copiii aveau nevoie să se cunoască şi să comunice între ei, videoconferinţa le-a oferit prilejul să descopere alte limbi europene, precum şi să-şi exprime mesajele şi emoţiile prin cantec şi dans, într-un video-spectacol comun ce a durat aproximativ 3 ore. Limbajul comun descoperit de copii în cadrul videoconferinţei a fost aplauzele şi uralele pentru fiecare moment artistic.
Colaborare între şcoli partenere
Fără o bună şi permanentă colaborare între parteneri, acest proiect nu s-ar fi putut finaliza. Primul element vizibil de colaborare îl reprezintă fişierul deschis în Google Drive, unde s-a realizat planul proiectului. Se poate urmări contribuţia fiecărui partener prin intermediul culorii utilizate la scriere. Responsabilităţile au fost împărţite între parteneri în funcţie de nivelul de vârstă al elevilor, de experienţa în lucrul cu tehnologia IT, precum şi în cadrul proiectelor. Planul a fost ajustat atunci când a fost nevoie sau a fost îmbogăţit cu activităţi noi când a fost cazul. Site-ul proiectului, creat cu ajutorul weebly, reprezintă un alt model de colaborare vizibilă. Revista proiectului a fost creată cu articole traduse în limba engleză de către fiecare partener. Reclama proiectului a fost creată, de asemenea, cu ajutorul contribuţiei fiecărui partener – câte un fişier audio. CD-ul audio al proiectului cuprinde câte 2 melodii de la fiecare partener – una tradiţională şi una originală – pe care aceştia le-au înregistrat şi le-au trimis responsabilului activităţii. Tot printr-o colaborare eficientă au fost realizate şi poll-urile din cadrul proiectului, respectiv pentru alegerea logo-ului, a mascotei, a imnului proiectului.
Utilizarea tehnologiei
Acest proiect a fost o provocare şi, în acelaşi timp, o ocazie, în special pentru partenerii cu experienţă mai puţină în utilizarea tehnologiei şi a instrumentelor Web2.0, să înveţe unii de la alţii instrumente noi, precum easypolls, flixpress, tricider etc. Pentru a urmări mai uşor demersurile din cadrul proiectului, în Twinspace au fost create pagini şi subpagini pentru fiecare activitate. Deoarece elevii mei erau în clasa pregătitoare şi deoarece TIC nu face parte ca disciplină din planul cadru al curriculumului claselor primare, am integrat anumite instrumente în activităţile uzuale ale clasei, în activităţile extracurriculare sau în cadrul Săptămânii Altfel. Elevii au învăţat să facă fotografii şi înregistrări video, au căutat materiale pe Google şi YouTube, au urmărit cum se realizează prezentări cu ajutorul YouTube sau Kizoa, au utilizat Skype pentru conferinţă, au învăţat să lucreze cu anumite instrumente din Google Drive corespunzător nivelului lor de vârstă şi necesităţilor şcolare. Elevii au fost încântaţi de posibilităţile oferite de instrumentele Twinspace şi ne-am propus ca în anul şcolar ce urmează să ne implicăm într-un nou proiect pentru a ne dezvolta mai mult, printre altele, competenţele TIC.
Rezultate, impact şi documentaţie
Impactul proiectului se rasfrânge asupra elevilor, părinţilor acestora, precum şi asupra cadrelor didactice implicate. La întâlnirea organizată cu copiii şi părinţii la sfârşitul anului şcolar pentru a afla ce le-a plăcut cel mai mult în primul lor an la şcoală, am avut surpriza să aflu că proiectul eTwinning le-a suscitat cel mai mult atenţia şi interesul. De altfel, acest lucru este susţinut de faptul că două eleve au început să ia lecţii de chitară pe parcursul acestui proiect, iar 7 elevi s-au înscris la activitatea de cor pe care eu o coordonez la nivelul unităţii de învăţământ. Impresiile lor le regăsim atât în versurile imnului, cât şi în declaraţiile lor: “Muzica este sufletul meu!”, “Mai vreau un proiect cu muzică!”, “Mie mi-a plăcut când am compus cântece şi poezii”, “Mai multă muzică face oamenii fericiţi”, “Copilul meu s-a schimbat, e mai liniştit, caută muzică clasică pe YouTube şi dansează prin casă”, “Nu am crezut că Daria va ajuge să-şi dorească să cânte la chitară”, “Paul se simte extraordinar pe scenă, va veni şi anul viitor la cor, vrea să devină cântăreţ” etc. Legăturile de prietenie create între cadrele didactice, precum şi colaborarea foarte bună din cadrul acestui proiect, vor sta la baza demarării unui nou proiect în anul şcolar următor, deoarece doar în acest fel vom reuşi să-i motivăm pe elevi şi să le menţinem interesul pentru învăţare la un nivel ridicat. Şcoala noastră a căpătat vizibilitate, atât pe plan local şi regional, prin spectacolele şi concursurile în care am implicat elevii prin intermediul corului de copii, cât şi pe plan European, prin legăturile dezvoltate cu şcolile partenere în proiect.
Alte distincţii
Premiul I obţinut la festivalul-concurs judeţean “Comoara Etno”, 25 aprilie 2015
Premiul al II-lea obţinut la Festivalul de Tradiţii Populare “Vatra Satului”, Teliu, 6-7 iunie 2015
Comenteaza